
1 
 

                   



2 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Women Press Freedom between the customs, 

politics and religion. 
 

Dr. Mona Al-Mahakeri 
 

A Publisher and Chief Editor Aroos Al-Yemen Magazine 



3 
 

Introduction: 

Talking about the press in Yemen is risky and perilous talk, and I might not 

be exaggerating to say that it is a delirium-like talk, especially in a state of 

social isolation, political unrest and economic fragility, along with absence 

of the state of institutions and the rule of law in a tribe-governed and single-

party-controlled scene. It might be surprising to give back the leadership of 

women press in Yemen to Mrs. Mahia Nageeb, the editor of the first women 

newspaper in the south of Arabian Peninsula, and this journalistic leadership 

extends to include fatat-ul-Jazeera newspaper (peninsula girl), which was 

established in 1965 by Mr. Ahmed Luqman. Fatat-ul-Jazeera: the first issue 

of this newspaper was published on 1st January 1940, and then, as a weekly 

newspaper, it was released every Sunday. Shortly thereafter, the Adani 

Society (the first political party in Aden) was founded in 1949, with main 

(single) claim of self-governance for Aden, and utilized this newspaper as a 

podium for spreading its programs and policies. The question here is: Can 

we consider this newspaper as one of the pro-colonial press? for being, all 

the time, with its policies and propositions. 

 
The pre-fifties stage (1853 -1950) 

 

This period was characterized as the real beginning of the press in Yemen, 

for this period of time has witnessed the establishment of the Mutawakili 

Kingdom in the North Yemen, and the British invasion of the South Yemen. 

Those events led to the emergence of opposition movements against these 

two regimes, in addition to formation of several, regional affiliated, parties, 

groupings and 



4 
 

organizations. All this diversity was reflected in this era’s press, and this 

paper is going to separately address the press history of both the North and 

South Yemen. 

South Yemen 

The first experience of printing in Yemen was in 1853, when the British 

occupation authorities brought the first press to Yemen to overcome the 

difficulty of official work. They have also sent a number of convicts to India, 

in order to be trained on typesetting and operate the press, which was printing 

in both English and Arabic. The journals hereunder are classified based on 

their political affiliation: 

The Official Press 

The British occupation authority was keen to issue their own newspapers, 

and increased their number in the early 1940s, to broadcast their news and 

promote their policies and victories in the Second World War, in order to 

increase the harmony of their political and propaganda plan, which will, 

accordingly, tighten the grip on British protectorates in the South Yemen. 

The following hereunder are of the official newspapers: 

• Aden Protectorate, a bilingual Arabic-English newspaper, was 

firstly issued in the in the beginning of 1939. It was the first official 

newspaper to be published in Arabic. It was covering the 

appointments, promotions, news of the official occupation authority, 

protectorates, agricultural issues, short studies, news about the 

repression of opposition by the colonial authorities in protectorates, 

medical issues and some advertisement. 



5 
 

• The voice of the island (Aden), an Arabic newspaper, was firstly 

issued in 1939. It was covering the news and victories of the Allies in 

the Second World War. 

• The British Falcon, an English bulletin, was firstly issued in 1941. It 

was covering the news of British Air Force, and glorifying its victories 

and possession of various aircraft. 

• Adani News, an Arabic newspaper, it was covering the official news, 

laws, appointments and current events in Aden, protectorates and the 

Arab world, in addition to the political commentaries, and extracts 

from newspapers’ comments. 

Regional and reformatory organizations press 

Some intellectuals, with affiliation to several organizations formed in the 

early 1930s, were interested in regional reform have issued newspapers 

and magazines that have politically expressed the orientation of these 

gatherings, though they have not openly declare their affiliation to these 

organizations. These journals are as below: 

• Fatat-ul-Jazeera, an Arabic newspaper, the first issue of this 

newspaper was published on 1st January 1940, and then, as a weekly 

newspaper, it was released every Sunday. Shortly thereafter, the Adani 

Society (the first political party in Aden) was founded in 1949, with 

main (single) claim of self- governance for Aden, and utilized this 

newspaper as a podium for spreading its programs and policies. This 

newspaper has addressed a variety of issues in both the North. Its news 

and comments have also included several news the “Awadel State” that 

was on a self-government term under the British Crown in 

Hadhramout. Moreover, it was reviewing the Arabic and 



6 
 

international, and invented a new section that was called “By Post or 

Telephone”, which discuss the citizen’s different concerns. This 

newspaper has ceased publication in 1967. 

• Sawt Al-Yaman (Yemen Voice), a weekly newspaper, the first issue of 

this newspaper was published on 31st October 1946. It has a peculiarity 

of being the first northern newspaper, opposing the Imamate rule in 

North Yemen, and being released in Aden. It was founded by the 

martyr Judge Muhammad Mahmud al-Zubairi, a great national leader 

and eloquent poet with many literary and poetic works. It was the 

mouthpiece of the Great Yemeni Association, and the Movement of 

Liberated Yemenis, as they called themselves. Sawt Al-Yaman was 

the first Yemeni newspaper to practice the concept of modern press. 

The women press in the city of Aden went through three basic stages; these 

stages have supported its emergence and stability. It has started with the 

launching of Fata-ul-Jazeerah newspaper, which has supported women 

issues in Aden, and claimed their rights to education, early marriage 

objection, work, political participation and veil removal. In contrast with 

this, there were newspapers that have rejected this opinion and claimed that 

the women must remain at home and get themselves educated on household 

management, such as Al-Dhikra Newspaper, which was owned and edited 

by Al- Shaikh Ali Mohamed Bahameesh and launched in 1948. The debate 

between the newspapers supporting the women issues, represented by the 

progressive current, and the women liberation opposing newspapers, 

represented by the hardliners current. All claims of women’s rights were 

called upon through men, who took a pledge 



7 
 

on themselves to defend the women rights. This was considered as the first 

stage, which paved the way for the emergence of the women's press in Aden. 

The second stage has started when women started the self- expression, 

though they were writing under pseudonyms, such as: the country’s 

daughter, the veiled, the ant, the South girl, the girls’ mother, and some male 

names, to avoid problems with the clerics and men of conservative in Aden. 

Writing under these pseudonyms was considered to be the best way, for 

women themselves, to express their views and defend their own claims. They 

wrote many articles, stories and poems, and they even participated in the 

short stories competitions that were launched by one of the newspaper. 

Women, at this stage, have taken the responsibility of preparing and 

supervising the women's page in a number of newspapers, such as: Mahia 

Mohamed Gargarah, known as Mahia Najeeb, who was preparing and 

supervising the women page (women's corner) in (Al- Yaqadha) newspaper, 

owned by her brother Mr. Abdul Rahman Mohamed Gargarah and was 

published in January 1956. She was writing under a pseudonym, the 

country’s daughter, to hide her real identity. Same year, in August, Hanim 

Gargarah, her niece to her elder brother Mohamed Gargarah, has succeeded 

her in editing the women page. She was also writing under a pseudonym (H. 

Gargarah). Moreover, the girls’ mother was a pseudonym for a woman 

editing the women page on the Adeni Pen newspaper. This has continued till 

the publishing of Shamsan Girl, the newspaper that was addressing the 

women and family affairs in Aden, the Arabian Peninsula and the Arab 

Maghreb. 



8 
 

The third stage and the formal appearance of women press in Aden have 

started with the publishing of Shamsan Girl, in 1st January 1960. The 

newspaper was owned and chief-edited by Mrs. Mahia Nageeb, in defiance 

of all obstacles, opposing opinions and arbitrary customs and traditions 

against women. The newspaper has been obliged to address the different 

women issues, starting from their right to education, early marriage 

objection, veil removal, work and political participation to their right to 

select their spouse, and gender equity in the Adeni society. It has cited the 

proofs and examples on the importance of education, the women role in 

society and the importance of this role for men themselves. It has also, 

confidently, defended the girls’ education, and the development of girls’ 

education, to be equalized with boys’ education, and the equal chances of 

abroad-study scholarships to girls as well, in order to get good job chances 

and have different choices of work. It was also narrating the stories of girls’ 

progression, on both educational and work levels, to inspire other girls to 

follow their steps. It claimed the women right to veil removal as a result of 

development, considering it as an obstacle that hampers the women 

development. 

The newspaper has also reported all the sixties political events in the 

streets of Aden against British colonialism. On the front page of the fourth 

issue, in January 1964, the newspaper published some photos for women 

protesters at Al-Askalani mosque in Crater, after holding a live press 

conference following their entering to the mosque. Mrs. Mahia has attended 

the conference and kept covering the event until the arrival of British Labor 

Party delegation, which arrived in Aden on 29 December 1963. The next 

day, the delegation, with some Adeni figures, was meeting the women 

protesters, and 



9 
 

was informed about their situation and the sit-in claims, with an expression 

of admiration for their position. 

The newspaper called for the women right political participation and to vote, 

and directly claimed these rights upon the official visit for the British 

Parliament in London, in the summer of 1962. The same claims were 

discussed in Cairo, at the Conference of Women of Asia and Africa held 

on 29 November 1963, and confirmed by the conference recommendations. 

Then this request was addressed to the Federation Prime Minister: Mr. 

Hassan Ali Bayomi, and after his death the request was renewed to his 

successor. Then Shamsan Girl newspaper ceased publication in 1966. 

On 30 November 1967, Aden and the South Yemen achieved the national 

independence, and came into a completely new different stage, compared to 

the previous one. This new stage has witnessed a significant decline in the 

number and quality of newspapers published. This was due to the new media 

policy and the state- driven media, in succession of the free independent 

media. 

In this stage, the Yemeni Women Union was established on 6 February 1968, 

to become the mouthpiece of the Central Council of the Yemeni Women 

Union. The Yemeni Women Union launched a magazine concerning women 

and family, to carry his own name “Yemeni Women”. The first issue of this 

magazine was published in March 1975. It was a special issue, covering their 

participation in the Third World Conference on Women, held in Mexico. This 

issue has focused on the adoption of legal achievements in the People's 

Democratic Republic of Yemen, especially the family law, issued in January 

1974, and the other laws that guarantee equality for women in work and 

socio-economic and political life. The magazine has also 



10 
 

discussed many issues of concern to women as modern methods of education 

and dealing with children. 

The magazine was intermittent, due to the impacts of political situation in 

the country, and continued publishing until the date of Yemeni unification. 

Then the magazine ceased publishing after the announcement of the Yemeni 

women movement, for having no budget or management. Moreover, a lot of 

events that have gone together with the development of women press in 

South Yemen (Aden), and have been the cornerstone of the specialized press 

earlier emergence, compared to other neighboring countries. 

 
The pre-independence stage has witnessed the primary features of women 

press when women started to express themselves and claim their rights 

through press, using pseudonyms and male names to avoid being attacked by 

conservative currents under the pretext of religion, customs and traditions. 

Women have also recognized the important role of press to influence the 

society, so they have utilized it to claim and defend their rights. Then came 

the moment in which women have recognized the importance of revealing 

their real identities. Mrs. Mahia Nageeb, by then, has applied for establishing 

and managing a women magazine, to address the women and family 

different issues. So, the first women and family specialized magazine was 

issued in Friday 1st January 1960, to address concerns of women in Yemen, 

Arabian Peninsula and the Arab Magreb. This monthly magazine has abided 

by defending women different issues, such as education, work, veil removal 

and social and political participation. 



11 
 

Throughout the period of its publication, the magazine continued to raise 

women issues until it the cease of publishing in 1966, i.e. one year before the 

independence of South Yemen. The post- independence period, after 30th 

November 1967, was quite different compared to the pre-dependence period, 

as all newspapers’ licenses were revoked. The press, then, was shifted from 

a somewhat open media to state-driven media, based on the policy adopted 

by the government, represented by the “Front for the Liberation of Occupied 

South Yemen”, who has taken the scientific socialist approach. 

This period has witnessed the issuance of “Yemen Women” magazine, which 

was issued by the “Yemen Women Union”, it was concerning the women and 

family affairs. The first issue of this magazine was published in March 1975. 

It was a special issue, covering the participation in the Third World 

Conference on Women, held in Mexico, for which the “Yemen Women 

Union” has delegated three female members to attend. The magazine has 

mainly aimed at reflecting the general policy of the union and achieving its 

targets, through the published topics and articles, with special attention 

to the women, working women and childhood issues. The magazine 

publishing was intermittent, and was stopped from time to time due to the 

country political conditions. Firstly, it was poorly edited, for having no 

editing board, but in 1982 after forming the editorial board, the first issue 

came totally different in terms of art direction and topics. This magazine has 

ceased publishing with the unification of women movement in both the North 

and South. 

In this stage, the “14th of October” and “Sout el Omal” newspapers, were 

chosen to represent this stage, in which all newspapers and 



12 
 

magazines, in Aden, were having one ideo-political center; through the 

ruling political organization, with its different names (the Front for the 

Liberation of Occupied South Yemen, or National Liberation Front, or 

eventually Yemeni Socialist Party. These two newspapers have included 

pages for women issues, through which the topics and issues of women 

were raised by women writers. Women were also having a good presence in 

these newspapers through their specialized journalistic work, especially 

after the graduation of a number of specialized female journalists. They 

joined the newspapers as news writers, investigators, reporters and women 

pages directors. Women concerns at this stage have taken a new form to 

address their participation in nation building and in raising the social 

awareness. 

✓ In 1872 the Ottomans introduced the first printing press to what 

was called the North Yemen. 

✓ “Yemen” bulletin was launched in Sana’a, for the publication of 

Ottoman decrees and instructions, and continued publishing for 7 

years. 

✓ In 1879, “Sana’a” newspaper was launched, as the first newspaper in 

the Arabian Peninsula that is Arabic and Turkish bilingual. It has 

continued publishing until the Ottomans withdrawal in 1918. While, 

what was called as, South Yemen has witnessed, in 1929, the 

launching of the first public newspaper that was called “Aden”. Then 

publication continued to launch in Aden to reach the number of (34 

issues), among of which were the (daily and weekly) magazines, 

public newspapers and party or union-related newspapers. 



13 
 

North Yemen 

After the revolution of September 1962, the publications in North Yemen 

have reached a number of: 

✓ From 1962 to 1978, is the stage called the “stage of modern press 

establishment”, with almost 46 issues of (daily, weekly and monthly) 

magazines and newspapers. 

✓ From 1979 to 1989, is the stage called the “stage of circulation”, with 

almost 47 magazines and newspapers. 

Despite of this number of publications, both regimes of the North and South 

Yemen, however, exercised control over these media outlets, considering 

them as a part of their systems, and directing them to serve their purposes. 

Ownership of media institutions: 

Law No. (25) was issued in 1990, on the press and publications was issued, 

and the Article 33 of this law guarantees that: The right to issue and own a 

newspapers or a magazines is guaranteed to citizens, authorized political 

parties, individuals, public and legal entities, creative public 

organizations, ministries and governmental institutions as provided in 

this Act. 

This law is still in force to date, despite the faults presumed by the profession 

and observers. However, amendments of this law are currently being 

discussed, and the main point of these amendments is the president call to 

abolish the prison sentence against journalists. Others fear that this will be 

replaced by a more painful punishment, such as naming heavy fines which 

are beyond the ability of newspapers, especially the national and independent 

ones. Of the shortcomings presumed in these amendments are also the many 

prohibitions and necessity of getting a license to practice the 



14 
 

career. The criticizers claim the substitution of the license by a notice. 

Radio media was introduced in 1940, after the launching of “Sout al- 

Jazeera” radio station, by the British authority in Aden. This radio station 

has ceased radiobroadcasting after the end of 1945 war. In 1946, a US 

delegation came to Sana'a to discuss with the Imam about the oil exploration 

in Yemen. They brought a radio broadcasting device, as a gift for the Imam, 

who used it for radio broadcasting, for only 75 minutes two days a week 

(Thursday and Friday). 

The beginnings of television media was in Aden. But in Sana’a, it was started 

in 1975, with limited coverage area of Sana’a, the city and suburbs. Until 

now, the radio and television media have been exclusive to the State, and no 

private channels are permitted. The law amendments are expected to allow 

the launching of private radio stations and TV channels. 

Second: the structure of media institutions 

The right to issue or own a magazine or newspaper was allowed, but for 

the ownership of audio and visible media institutions this right was 

prohibited. The printing press reached a state of prosperity, through the large 

quantity of publications. However, because of many difficulties it lost the 

institutional work. Some of these press outlets was collapsed and ceased 

business, some of them disappeared from the scene and some of them became 

the press of events, where they appear in seasons, such as national 

holidays and elections, to benefit from the support they get and then, 

immediately, they go back to a deep sleep. The difficulties and obstacles that 

have faced these media institutions, in Yemen, are: 



15 
 

 

 

✓ Organizational problems: 

✓ Ambiguity of objectives 

✓ Lack of strategic planning 

✓ Lack of technology 

✓ Weak information systems 

✓ Lower organizational communication 

✓ Human resources related problems: 

✓ Traditional authoritarian leaders 

✓ Lack of organizational creativity 

✓ Lack of pilot programs 

✓ Lack of objectivity in appointments 

✓ Incompatibility of wages and incentives with work 

✓ Environmental Problems: 

✓ Intervention of higher authorities 

✓ Weakness of legislative control 

✓ Weakness of local competition 

✓ Weakness of journalists syndicate 

 
 

The partisan and civil publications were not better than the official or party-

supported ones, despite of the possibilities owned by latter. However, all of 

them remained under the mentioned limitations, and were not able to 

establish a full-fledged experience. Many political, legal and socio-economic 

factors have participated to the weakness of political and independent 

publications, the most important of which are: 

✓ None of political or independent press was abiding by the 

institutional work based on planning 



16 
 

✓ Low wages and financial and other incentives 

✓ Lack of sources of information 

✓ Not strict apply for the terms of press 

 
 

Perhaps, the referring to a recent study published by (Al- Taghyeer 

website - Arif Al-Attam) confirms that the paper- printed press suffers 

from several problems: 

 
The study has included (40) official, political and private newspapers, it was 

held in the governorates of Sana'a, Aden, Taiz, Ibb, Mukalla and Hodeidah, 

for the period of three months, and was implemented by the public relations 

department at the Faculty of Information - Sana'a University. It has focused 

on low quality and weakness of distribution outlets, the low-volume of 

printed issues, and the availability in the market. Al-Reyadha Newspaper 

came in the first rank, in terms of the volume of actual distribution and the 

market availability, with (13,804) issues. Al-Ayyam national newspaper 

came at the second rank with (12,428) issues. The third rank was for Al-

Thawri newspaper, an organ of the Yemeni Socialist Party, with (10,020) 

issues. The fourth rank was for Al-Thawra official newspaper, with (9,823) 

issues, followed by Al-Nas national newspaper with (9,280) issues. The sixth 

rank was for Bazar, advertisement newspaper, with (8,772) issues, then 

came, at the seventh rank, Al-Sahwa newspaper, an organ of the Yemeni 

Congregation Reform Party with (7,564) issues. Eighth rank was for Al-

Wasat, national newspaper, with (7,199) issues, then 26th of September 

newspaper, issued by the Moral Guidance of the Armed Forces, with (6,890) 

issues. This field study, about the volume of 



17 
 

distribution for Yemen newspapers at the sales outlets, aimed at knowing the 

actual distribution volume, points of frequent/scarce sales, and the audience 

size of each newspaper. The study has not included the volume of free or 

subscription-based sales. The announced numbers of issues printed, given by 

some newspapers, were not considered, thus the announced numbers has not 

affected the study. The study has explained the problem that the majority of 

the newspapers are concentrated in the capital's secretariat, at a significant 

percentage, while being significantly less in other provinces, at low 

percentage. This explains the weakness of the dissemination of these 

newspapers and the decreasing audience in the provinces, which can be 

attributed to the weakness of distribution outlets and the marketing process. 

This is going be reflected on the size and level of the missions declared for 

these newspapers, and their availability in other provinces as well. This 

availability is not worth mentioning, except for Al-Reyadha newspaper, as 

revealed by the study, which has swept other newspapers in three provinces 

and ranked second in other three, to lead the all considering the overall 

distribution. 

The weak and modest distribution are also applied on official newspapers, 

where it is well noticed that they have low distribution out of the issuing 

province, except for the 14th of October, which is distributed in Sana'a more 

than in Aden, where it is issued. It is also noticed the recession of official 

newspapers to compete with other publications, except for Al-Tahwra 

newspaper which came first in the capital's secretariat, while Al-Jomhorria 

newspaper came ninth in Taiz the issuing province, and the 14th of October 

newspaper came seventh in Aden. 



18 
 

As for the national newspapers, they were led by Al-Ayaam newspaper, then 

came Al-Nass and Al-Wasat newspapers, and finally came Sana’a 

newspaper, the lowest in term of distribution. Official women newspapers, 

notably, have not recorded a rational distributive rank, being among the last 

newspapers of low distribution. The same is applied on political parties’ 

newspapers, which are suffering the weakness of distribution and 

dissemination, far beyond the others. Al-Thawri newspaper is one of political 

newspapers, with the highest ratio of distribution, most of which is 

concentrated in the capital's secretariat and less of which is in Al- Mukalla. 

Followed by Al-Sahwa newspaper, which is also having a distribution with 

most of it in the capital's secretariat and less of which is in Al-Mukalla. Then 

comes Al-Wahdawi newspaper, an organ of ASHM; then Al-Balagh, 

opposition newspaper; then 22nd of May newspaper, an organ of the ruling 

party; then Al-Mithaq newspaper, an organ of the ruling party; and finally 

comes Al- Assima newspaper, an organ of the Yemeni Congregation Reform 

Party, at the end of the political newspaper, with the lowest distribution 

among the six provinces. 

Women press … shy presence. 

During the recession of women-oriented press in a very few number of 

magazines and newspapers, which could be summarized as follows: 

Al-Ossra Supplement 

It is a weekly supplement issued every Saturday by Al-Thawra newspaper, 

the first official newspaper in Yemen. It is a traditional supplement of 16 

pages, Edited by Mrs. Samira Al-Khaiari, with 



19 
 

traditional black and white printing, except the colored cover pages. It is 

concerned with traditional issues. 

Women's Newspaper 

It is a monthly newspaper, classified as an organ of the General People's 

Congress Party, and printed in black and white except for the colored cover 

pages. It was founded and chief-edited by Mrs. Sayedah Al-Hailama, a 

graduate of the information department. The newspaper has relied on the 

powerful public relations of Mrs. Hailama, who was able to make a large 

number of commercial advertisements. 

8th of March Newspaper 

It is an annual newspaper, published on the eighth of March each year. It was 

founded and chief-edited by Mrs. Mahasen Al-Hwati, a journalist and story 

writer. It was founded based on the republican decree on 1995, and was 

edited then by Mrs. Kawkab Al-Wadaee. The newspaper has bided by tracing 

the news of the National Women Committee, and their branches in other 

provinces and female representatives in different ministries and universities. 

It has ceased publishing, for political reasons, after the outbreak of 2011 

revolution. 

Al-Yamania newspaper 

It was issued by the National Women Committee, related to the Council of 

Ministers. 

Women and Development Magazine 

It was funded and issued by the Yemeni Women Union. It was a quarterly, 

concerned with publishing the news and activities of the union. 



20 
 

Lamees Magazine 

It was published by the 14th of October House for Press, in Aden. It was 

chief-edited by the journalist Mrs. Nadira Abdul Quddus. It has benefited 

from women journalistic accumulation in South Yemen and the relative 

freedom enjoyed by women, under the government of Yemeni Socialist 

Party. It has continued publishing after the Yemeni Unification, and stopped 

publishing thereafter for unknown reasons. 

Aroos Al-Yemen Magazine … Success and Failures 

Aroos Al-Yemen was classified as the first women magazine in the 

beginning of the new millennium. The opening ceremony of Aroos Al-Yemen 

magazine was held in the Shiraton on 14th of January, and was attended 

by the Minister of Information, Mr. Hassan Al- Lawzi, with a large gathering 

of journalists and writers. A seminar was also held, in this connection, by the 

Director Editor of Al-Thawra newspaper, Mr. Abdul Rahman Bagash and 

was attended by the Dean of Information college in Sana’a university, Dr. 

Ahmed Al- Eggel and Dr. Ahmed Aqbat, Samira Al-Nahari and others. In 

which speakers have addressed the ways to develop women press in Yemen, 

and to improve the journalistic mission provided by newspapers and 

magazines, in addition to the best ways that could develop the Yemeni 

women press experiment to produce a distinguished model of specialized 

press in Yemen. 

The Editor-in-Chief of Aroos Al-Yemen magazine, Dr. Mona Al- Mahaqeri, 

has pointed out the magazine aims to achieve tangible success in the field of 

specialized journalistic work and to provide a qualitative addition to many 

newspapers concerning with women issues on the local scene. She has also 

stressed that the celebrating 



21 
 

of the first issue of this magazine comes to translate the objection of Yemeni 

women to the policy of marginalization and exclusion, which proves the 

achievements of Yemeni women under the country political leadership. She 

has also stated that the magazine is a qualitative addition to the Yemeni 

press in general, and to the women press in particular, and to the follow-up, 

performance evaluation, and the discussion of all obstacles that prevent 

women of achieving their goals. 

The childbirth of this new baby, Aroos Al-Yemen, was not easy, as the 

journey of getting the license has started in 2007, and after a long chain of 

complex routine procedures, along with security and political 

recommendations. In March 2009, the license granting approval came, to 

launch thereafter the trial opening issue. The magazine has raised many 

sensitive women issues, the most important of which were the admitting 

women in military police, and the discussion of society acceptance and 

reaction to this experience. The first challenge for this magazine was the 

independence, as the magazine avoided to be a podium for any political 

party. At this time, there were two controlling political parties dividing the 

newspapers and magazines; the General People's Congress Party, the ruling 

party led by the former president Ali Abdulla Saleh and The Yemeni 

Congregation Reform Party. In this context, Aroos Al-Yemen was classified 

as one of the General People's Congress party magazines, for its socially-

open policy and for not-abiding by religious or party-driven ideology. The 

magazine has always sought to affirm its independent approach, national bias 

and commitment to advocate women issues and promote their 



22 
 

political participation, in addition to the economic and cultural enablement 

of women. 

The magazine, in a short period of time, proved the successful and was able 

to obtain sufficient support to print a 1,000 issue of luxury printed copy, of 

the same level, in terms of art direction, contents and printing quality, of 

Gulf magazines, issued at that time and followed by Yemeni women. The 

magazine was sold for an affordable price, and distributed in all provinces, 

through Al-Thawra Institution for Press and Publishing. The magazine was 

not making much profit, and was solely relying on its own efforts and on the 

efforts of Dr. Mona Al-Mahaqeri, the founder and chief editor. 

The religion in face of women press 

The religion has always been used to limit the participation of women in 

public life, and was used to oppose the women presence in media, on the 

level of newspapers, magazines and audio or visual media. It was through the 

prohibition of photography in general, and the prohibition of the women 

images in particular. This was reflected in the absence of women images from 

the cover pages of newspapers and magazines, and, at best, it is replaced by 

a picture for small girl, of less than ten years and often wearing the popular 

modest Yemeni clothing: 

Al-Shaqa’eq Magazine 

Al-Shaqa’eq magazine was a model of the religious media, and was issued 

by the Iman University, directed by Sheikh Abdul Mageed Al- Zendani and 

chief-edtited by Sheikha Aysha Al-Zindani. This magazine was characterized 

by the regularity of issuance and the consistency of sections and topics. The 

magazine has also maintained some permanent commercial advertisements, 

with 



23 
 

companies, institutions and banks, known for their loyalty to the Yemeni 

Congregation Reform Party, they were the same institutions that refused to 

advertise in Aroos Al-Yemen Newspaper. It turned out that the magazine has 

focused on Islamic women figures, belonging to Sunni Salafi current, 

dedicating the image of the obedient and submissive wife. The wife who was 

commanded to, sensually, please her husband, even if she was occupied with 

the oven, and was commanded to prostrate to her husband after God. 

Al-Zahra’a Magazine 

Al-Zahra’a magazine, shyly, came out to express the Zaidi current in Yemen, 

Supported by Al-Haq Shiite Party. It was edited by female journalists, of Al-

Haq party, such as Ishraq Al-Makhedhi and Raja’a Al-Wazeer, same 

personalities will turn with Houthies and join the women commission of 

Ansar Allah. The magazine abided by the same policy of Al-Shaqa’eq 

magazine, and stipulated the Islamic Sunni figures with Islamic Shiite 

figures, and limited the role of woman to raising children, serving the 

husband, raising the value of sacrificing their sons for the sake of Allah, and 

raising the value of martyrdom, martyrs’ mothers, morals, and the national 

loyalty. 

Society in the face of women press 

Opposition for women press was only limited to the religion and clerics, but 

the community, through social traditions and tribal customs, has also been 

an obstacle in the way of women press development. We were surprised that 

some women, of female elite leaders of different sectors such as officials, 

physicians, teachers, and university students, who were unveiled, are totally 

refusing to be photographed or to publish their photos in magazines. It is an 

ongoing difficulty that we face with any issue, as we need a cover 



24 
 

girl. Most of the time, we find ourselves forced to use photos for Arabic or 

foreign girls, or maybe Yemeni singers, making sure that they wear the 

Yemeni folk costume, which guarantees full coverage for their hair and 

reflects their modesty. It is worth mentioning that we often find the sellers 

of newspapers and magazines deliberately covering the magazine cover or 

hiding it between other magazines and newspapers to preserve the customs 

and traditions. 

Lack of government support and unfair competition 

The magazine was not receiving any significant support from the 

government, except for the annually amount of YR 27,000, equivalent to only 

$ 100, paid by the Ministry of Information for regular newspapers, while the 

annual renewal of license was costing about 50 USD. Government support 

was in the form of announcements and some congratulations at national 

events, presented by some ministries, the Telecommunications company and 

Yemen Post Authority, to the political leadership of the country. Aroos Al-

Yemen magazine was not saved of unfair competition waged by the women 

and development magazine, which was, by then, paused for years and 

resumed publishing incited by Lamasat for Design. I got introduced to 

Lamasat Office and Mr. Zaher Al- Aghbari, the one whom I chose to design 

the header of the magazine, and to do the design and art direction of the 

magazine. But shortly thereafter, Lamasat Office started t delay art direction 

and to procrastinate the issuance of the magazine. They were preparing for 

convincing the late Mrs. Ramziah Al-Erryani, the chairman of Yemeni 

Women Union, to re-publish the magazine of Women and Development, in a 

new and competitive appearance. In this offer, a broker office will be 

producing, marketing and owning 



25 
 

the advertisement contracts against a monthly amount of money for the 

Union. Then, Women and Development magazine was re- published in a new 

competitive and luxurious print. The magazine has benefited from the power 

of the Union and of Mrs. Ramziah Al- Erryani, the chairman of the Union 

and the leading personality in the General People's Congress, the ruling 

party. 

The editorial department was handed over to a journalistic staff of Yemeni 

Journalists Syndicate, affiliated with the Yemeni Congregation Reform 

Party. The magazine has not withstood the financial problems, after 

disputations between the broker office and the Union about the profits and 

revenues of advertisement. Then the Arabic Spring revolution came in 

February 2011 and the magazine completely stopped, till the time of writing 

this paper. As for the magazine of Aroos Al-Yemen, it has continued 

publishing even after the revolution of 2011, it has only ceased publishing 

after the invasion of Sana’a by Houthies on 21st September 2014, after 

releasing the third issue on the 20th September 2014. 

• Conclusion 

In conclusion, the democratic climate in Yemen will be an appropriate 

environment for the creation of journalistic freedoms, but the experience has 

not yet been rooted. For the all in Yemen, government or opposition, are still 

abiding by the past, and the policy of containment, marginalization and 

attenuation of the other is still followed. Many, so-called, national 

newspapers have not abided by impartiality or clear and sound approaches, 

as they lack the proper planning, and they might tend to the right, once, and 

to the left, again. In general, we can say that the weakness in the structure of 

media institutions in Yemen, along with the underdevelopment of 



26 
 

their administrations and the weakness of the economic 

infrastructure and funding sources, though different here and there, 

with the low professionalism and inappropriate wages and 

incentives; not to mention the interference of the authorities, the 

weak legislative environment, the not-abiding by the media 

mission, the politicization of content and the weakness of the 

regulatory frameworks such as the Journalists' Syndicate, are all 

common factors in Yemeni newspapers, despite of their various 

nature and political affiliation 


